Lesbo: politična, kulturna in socialna revija.
Izhaja od leta 1997 in je nepridobitnega značaja.
Izšla je nova številka 15-16
(pomald - poletje 2002).
Pravkar izšel roman Jeanette Winterson "Pomaranče niso
edini sad"
, pred tiskom Lillian Faderman "Več kot ljubezen moških: Romantično prijateljstvo in ljubezen med ženskami od renesanse do sodobnosti".
Bibliografija literature in
gradiva z lezbično in gejevsko tematiko, ki se v slovenskem jeziku zbira od začetka 20. stoletja. Seznam materiala je v delu in stalnem dograjevanju.


LESBO 15/16
Id. 2002: KARNEVAL

Vrni v seznam kazala - LESBO 15/16

JUGOSLAVIJA

Uvod | Intervju: Vlasta Jalušič | Recenzija knjige: Kot da me ni | Popularni peder | Hrvaški mediji o homoseksualnosti | Ženske, materinstvo in sodobni srbski nacionalizem | Osebno / politično



Beograd - Parada ponosa, 2001, http://www.bbc.co.uk

Osebno /politično*

Dejan Nebrigić (1971-1999)
Prevod: Nataša Velikonja

* Besedilo je prevedeno iz zbornika "Gayto", ki ga je uredil Dušan Maljković, izšel pa je kot del "Kampanje proti homofobiji" in "Evropskega združenja mladih Srbije" v Beogradu leta 1999/2000.

Smisel tega intervjuja, spremenjenega v nekakšno "my story", je bila predstavitev osebne - na žalost dokaj tragične, kar morda zveni paradoksalno - gejevske usode v teh krajih. Ta zgodba je povsem individualna, ne da se je vstaviti v šablono in preko nje posploševati, da je vsaka "gejevska usoda" takšna.

Moja draga prijateljica, sociologinja Ivana Spasić, piše v diplomskem delu "Gay potkultura i društvena kontrola homoseksualnosti" (1989) o tem, da se vedno mora pojaviti t.i. "žrtvovana generacija gejevskih in lezbičnih aktivistov/aktivisk", ki "prevzame nase plaz kamenja, ki ga nanje vsuje sredina, ker so se odločili, da se javno borijo za svoje pravice". Ko je to pisala, sva se šele spoznala, imel nisem niti osemnajst let in šele začenjal z gejevskim aktivizmom ter profesionalno kariero. Ta druga je bila - kot tudi, se bojim, moje osebno življenje - prav zaradi mojega angažiranja v boju za pravice seksualnih manjšin in "javnega deklariranja" uničena, še preden se je pravzaprav začela. Čeprav sem se gibal v krogih, za katere bi se lahko reklo, da bolje sprejemajo homoseksualnost kot "običajni ljudje", pa niti v gledališču niso gledali na moj javni angažma prav nič blago, homofobijo pa sem izkusil tudi pri nekaterih "feministkah". Skratka: čeprav nisem pretirano resno jemal Ivanino stališče o "žrtvovani generaciji", se je deset let kasneje pokazalo kot točno. Na lastni koži sem to najbolje občutil.

Vrni na vrh

Prav zato sem se - po desetih letih zavračanja, da v javnosti govorim o osebnem življenju (vedno sem na vseh nastopih ohranjal razdaljo, govoril sem po "liniji" globalnega, zahodnega gejevskega aktivizma, razlagal stališča beograjskega gejevskega lobija, med ustanovitelji/cami katerega sem bil tudi sam) - odločil, da prijatelju Brani Čečenu, našemu znanemu novinarju, ki ima veliko razumevanja za "gejevska vprašanja" in s katerim že dolgo lepo sodelujem, dam ta intervju, kjer govorim o tem, o čemer se običajno v javnosti ne govori, da na nek način razgrnem svoje "umazano perilo". Iz tega je naredil zgodbo, ki je - prav na začetku intervencije NATA - izšla v nekem skrajno snobovskem časopisu. Čeprav sem jo pregledal, Brana pa se je trudil, da do tega ne bi prišlo, so seveda urednice iz nje naredile "senzacijo" in jo maksimalno prilagodile svojemu - bog ve, kakšnemu - bralstvu. Dovolj je, če povem, da je bila objavljena z naslovom "Več udarcev kot seksa", pa tudi podnaslovi niso bili kaj drugačni ("Taksi - rezervat za tukajšnje pedre" in podobno, kar verjetno pomeni, da heteroseksualci in heteroseksualke ne uporabljajo tovrstnih uslug).

Ker torej s takšno uredniško obravnavo nisem izpolnil ciljev in zamisli, ki sva jih imela z Brano glede tega intervjuja, sem se odločil, da ga v integralni, avtorizirani verziji dam drugemu prijatelju, uredniku tega zbornika, da tako popravim napako in tistim, ki so morda brali "my story" v tisti reviji, namenim ta, upam, da ne prepozni demanti.

Vrni na vrh

Moram poudariti, da so vse tukajšnje misli zares osebne in nimajo zveze z mojo "funkcijo" v Kampanji proti homofobiji. Stališča te zgodbe so skrajno osebna, prispevajo pa k pluralizaciji misli, ki niti tedaj, ko gre za precizno ideologijo gejevskega/lezbičnega gibanja, niso vselej iste, vkalupljene ali šablonske. To pomeni tudi, da sem medtem, skoraj pet mesecev po nastanku intervjuja, nekatera stališča spremenil. A vseeno želim, da se prvič - in morda tudi zadnjič - ta "my story" v javnosti pojavi, čeprav morda na prvi pogled v njej ne boste prepoznali starega feminističnega gesla - osebno je politično.

Moja prijateljica in lezbična aktivistka Lepa Mlađenovič je dejala: "Sem lezbijka od rojstva". Isto čutim tudi zase - vedno sem vedel, da sem gej, tudi tedaj, ko nisem imel možnosti za drugačno pot.

Vzgojen sem v precej patriarhalni družini. Moji starši niso intelektualci, tako da sem tudi po tej liniji izrodek, pa še gej. To je precej bizarna družina, če sploh deluje kot družina - trije smo in vsi živimo v različnih stanovanjih. Nikdar niso zares sprejeli moje homoseksualnosti, čeprav sem jim to povedal že pri dvanajstem letu. Nikoli mi niso branili, da sem, kar sem, a dokler sem živel z njimi, v moj dom niso nikdar prišli lepi mladeniči, saj je mama vedno mislila, da spim z vsemi. Polovici gejevskih prijateljev ne smem telefonirati prav zaradi njihovim mam, ki so tako ali drugače naletele name in moj angažma v javnosti in ki stalno oprezajo za sinovi. Dandanes imamo mama, oče in jaz nekaj poslovnih dogovorov, čustvenih pa ne. Kot po nekem zahodnem sistemu vrednot. Zaščite družine pa tako ali tako nisem nikoli imel. Kot tudi starševske ljubezni ne.

Zame je bilo zelo normalno, da s svojo seksualno orientacijo vstopim v javnost. Študiral sem filozofijo in književnost in bil že zaradi dela usmerjen k javnosti. Menil sem, da je mnogo bolj pravično, če se razkrijem najprej kot gej, kot nekdo, ki se s tem ukvarja, ter šele nato kot gledališki kritik, kar sem določen čas počel v Subotici. Z druge strani pa je cena grozna, zares strašna. A to je cena za - da parafraziram Fromma - "beg v svobodo". Če se skrivaš, steče življenje proti heteroseksualnosti, ti pa to nisi; in ko se nenazadnje odločiš, da s tem prekineš, je to vstop v svobodo.

Tako se je torej zgodilo, da sem postal edini razkrit homoseksualec v Jugoslaviji. Nato sem postal izvršni koordinator Kampanje proti homofobiji, kar je drastično zvišalo mojo prisotnost v javnosti. Zaradi tega je moje življenje v Srbiji - če se izrazim najbolj blago - zapleteno. Pravzaprav, da se ne lažem, moje življenje je precejšnji pekel.

Vrni na vrh

Vzemimo samo to, da so me v lanskem letu štirikrat nadlegovali v stanovanju iz čiste homofobne objestnosti. Živim v mestecu pri Beogradu, imam značilen priimek in tako so v kratkem času vsi zvedeli, da sem homoseksualec in aktivist za gejevske pravice. Ko se je to zgodilo, sem seveda poklical policiste, prišli so in mi rekli: "Ti si peder, to je naredil nekdo od tvojih fukačev". Žalili so me in mi zabičali, naj jih v bodoče ne kličem. To so bili običajni policaji, ko pa sem se pogovarjal z njihovimi predpostavljenimi, so takšno početje obsodili in mi rekli, da imam, ne glede na to, da sem gej, pravico do policijske zaščite. A dejansko je nimam ali je vsaj tedaj nisem imel. Zgodilo se je ravno nasprotno. Junija, ko mi je pretil oče mojega - kot sem ga imenoval v literarnih Dnevnikih - "edinega ljubimca", sem poklical policijo. Ko so slišali, za kaj gre, niso hoteli priti. Po mojih vztrajnih klicih so le prišli, me odvlekli, mučili in tepli vso noč. Da bi bila ironija največja - ko sem končno zapustil policijsko postajo, sem šel zaradi dokazov v bolnico na preglede in v trafiki kupil jutranjo izdajo "NT Plusa", ki je tistega dne objavil intervju z menoj, v zvezi s 27. junijem, mednarodnim dnevom ponosa gejev in lezbijk. Intervju je imel naslov: "V Srbiji nas še ne ubijajo".

Ko je bila moja telefonska številka na voljo na informacijah, me je vsak, ki je imel težave s homoseksualnostjo, lahko klical in žalil, kar so ljudje tudi počeli. Lahko pa je dobil tudi moj naslov in prišel osebno, kar so prav tako počeli. Tudi ko kličem 988, se zgodi, da me žalijo, da mi nočejo dati informacij. Takšne stvari obvezno prijavim njihovim šefom in ti so pravo nasprotje usluž-bencev. Vedno se opravičijo v njihovem imenu, vidim, da jim je neprijetno. Ne glede na to, ali so homofobni ali ne, razmišljajo ekonomično: moj telefonski račun je le redko nižji od povprečne srbske plače. Sedaj imam številko, ki je ni v imeniku. A oče mojega ljubimca je zvedel tudi za to številko, odprl je moje pismo, me ponovno poklical in pretil celo z umorom.

Zaradi homofobije pokličem vedno isti taksi, saj ne vem, kdo od taksistov ve, kdo pa ne ve za mojo seksualno usmeritev. Ponoči ne smem peš niti po lastnem mestu.

Vrni na vrh

Na žalost se ne počutim dobro niti v beograjski gejevski skupnosti. Imam mnogo več heteroseksualnih kot pa gej prijateljev. To kaže neka anekdota. V Beogradu je obstajal gejevski klub in ko sem nekoč šel mimo s prijateljem, me je prosil, da greva noter. Odvrnil sem mu - v šali? - ne vem: "Bolje bi bilo, da greva v SKC na koncert skinheadov - tam me manj sovražijo". Edini sem se upal razkriti v javnosti in sedaj projicirajo sovraštvo do lastne homoseksualnosti name. Dokazano je, da so najbolj ekstremne homofobne zločine na svetu storili latentni homoseksualci, ki niso mogli realizirati svoje seksualnosti. Beograjska gejevska skupnost je grozna tudi zato, ker v potu ljubi poslušati narodnjake do petih zjutraj, ker jih zanima samo seks, javno pa bi še dalje bili mačoti. Pogosto se mi zgodi, da pomislim: "Bog, za koga to počnem?" Pravzaprav niso geji, temveč homoseksualci. Njihov homoseksualizem se začne in konča v postelji, izven nje se ne ve, da so, kar so. Gej oseba ne skriva, kaj je, ima svoje institucije, kulturo, umetnost, dela na uresničenju svojih pravic, hodi v gejevske diskoteke in ima svojo subkulturo. Skratka, ima zavest.

Ko je v "ProFemini" izšla neka moja zgodba, ki sama po sebi ni bila gejevska, vendar pa je v beležki o avtorju poleg ostalega pisalo, da sem gejevski aktivist, mi je doma zazvonil telefon. Nek težek invalid, ki je preko časopisne redakcije dobil moj telefon, gej iz majhnega mesta v Srbiji, je - ob opravičilu, da me kliče domov - dejal, da sledi temu, kar počnem v zvezi z gejevskimi pravicami, da me podpira in se mi zahvaljuje. Globoko me je ganilo, da nekdo v takšnem stanju, nekdo, ki lahko premika samo roke, podari čustva tudi meni. Niti ne vem, ali je zaradi invalidnosti imel priložnost realizirati svojo gejevsko seksualnost, a njegova podpora je ena najlepših stvari, ki mi jih je kdo dal. Ko pomislim, da je moje življenje brez vrednosti, se spomnim tega klica.

Moje javno delo ima na osebno življenje katastrofalne posledice. To je prvič, da govorim za medije o tem, saj sem doslej nastopal le s pozicije funkcije v Kampanji proti homofobiji, še prej pa kot gejevski aktivist in eden od ustanoviteljev Gejevskega lobija Arkadija.

Nekoč sem mislil, da sem impotenten, da sem absolutno nesposoben za seks. Ko sem bil v Ameriki, sem hotel, kot vsi Američani, imeti svojega "shrinka" in ta me vpraša: "Kaj je vaš osnovni problem?" Odgovorim ji: "Moj osnovni problem je, da sem v življenju spal samo s heteroseksualci". To je resnica. Spal sem z morda tridesetimi moškimi, a so vsi bili tam le zaradi seksa. Zelo lepi, mojih let, zelo fini, a vsi poročeni ali v heteroseksualnih zvezah, z globokim prezirom do sebe, ker so spali z menoj. A v to jih je privedel nagon.
Vendar pa sem postal iskren prijatelj z nekim fantom. Živi na obrobju mesta pri Beogradu. Od otroštva je naučen, da je heteroseksualen. Dolgo sva bila prijatelja, preden sva si drznila iti v posteljo in uporabiti prav to besedo - "ljubimca". Skupaj sva preživela po dvanajst ur na dan, ne da bi se dotaknila. Ko se je končno zgodilo, da sva premagala patriarhalni model, ki nas - vsaj nekoč je bilo tako - skozi (skoraj) vsak film, vsako reklamo, vsako knjigo uči, da smo heteroseksualni in nič več, sta najini sfrustrirani, prenapeti seksualnosti pokukali na površje in imela sva sedemurno seksualno izkušnjo.

Vrni na vrh

Proust pravi, da živimo vse življenje samo zaradi tega edinega trenutka, ko čutimo, da smo zares živi. Pri meni je to trajalo sedem ur. Tedaj sva oba zares čutila, da sva živa, morda prvič v življenju. Tako sem prvič v življenju naletel na fanta, ki je zares gej, ki me zares ljubi in ki mi je to rekel: "Ljubim te najbolj na svetu". Spoznala sva se na njegov osemnajsti rojstni dan in ker je v Srbiji homoseksualna zveza zakonsko prepovedana do polnoletnosti, sva se šalila, da sva do kraja spoštovala zakon.

Moj - da spet citiram svoj Dnevnik - edini ljubimec, je otrok dum dum generacije, ki je imela dvanajst, trinajst let, ko je bil porušen Vukovar, ko je tukaj vladala atmosfera, v kateri sem vsak dan bruhal zaradi bližine nasilja. Ti fantje so najprej začeli vohati lepilo in požirati trodone, potem so se potegnili k še hujšim stvarem. Sam se drogira že od štirinajstega leta, štiri leta, preden sva se spoznala. Zaradi vsega tega, po tej eksploziji ljubezni in seksa, so se v njegovi glavi začele dogajati grozne stvari. Čeprav se je v teh sedmih urah odločil za gejevsko orientacijo, je prevladal družbeni represivni homofobni mehanizem in ga začel uničevati od znotraj in od zunaj. Ni več mogel razčistiti, kdo je in kaj je. Začel je prekinjati prijateljstvo, me mučiti, početi grozne stvari. Po tem sva spala samo še enkrat. Scena našega razhoda se je odvila prav pasolinijevsko - 25. junija letos sem šel do njega. Pred njegovo hišo, ob prisotnosti in nagovarjanju očeta me je pretepel. Tepel me je, da bi dokazal očetu, da ni spal z menoj. Dokler je to počel, je njegov oče vpil, da me bo ubil, da sem njegovega sina napeljal k homoseksualizmu in narkomaniji.

Vztrajno sem mu skušal razložiti, da njegov sin ni postal gej, ker je spal z menoj, temveč da je spal z menoj, ker je gej. A za vse njegove neprilike, od enk v šoli in popravnih izpitov, preko homoseksualnosti do heroina so njegovi starši krivili mene, kot vsi drugi ali mnogi drugi starši, ki zavračajo sprejeti svoj delež.

Vrni na vrh

Gej ljudje niso vnaprej določeni, da bodo narkomani. A homoseksualci tukaj pogosto so, zaradi družbene represije. Tako tudi oče tega mladeniča izvaja sistematično represijo nad sinom, zapira ga v hišni pripor. Še vedno mi grozi po telefonu, govori mi, da bom šel "k Bogu po resnico", da me bo ubil. Takoj ko zberemo dovolj dokazov, bo proti temu človeku sprožen sodni postopek zaradi groženj z umorom - to bo prvi srbski gejevski proces.

Torej, edino resno zvezo, ki sem jo imel v življenju, sem izgubil tako, da so starši mojega ljubimca zvedeli, s čim se ukvarjam in da sva pravzaprav ljubimca.

Najhujša vrsta homofobije je pravzaprav avto-homofobija. Mislim, da je avto-homofobija prisilila mojega ljubimca, da sčasoma preide na dva grama heroina na dan, da je zelo pogost gost na policiji, da prehaja iz enega v drugi greh in da je morda vprašanje mesecev, kdaj bo vzel overdose. Če bi se to zgodilo, bi moje življenje ne obstajalo več. A to si moram racionalno predočiti, sprejeti dejstva. Zadnjič sem ga videl 13. novembra pri psihiatru, kjer sem pomagal pri njegovem zdravljenju od droge. Slišal si zgodbo o moji družini - ko vse zbereš, je bil on edina oseba, ki me je v življenju ljubila. Mislim, da me še danes ljubi, in mislim, da je strašno, da se ta ljubezen tako konča - zaradi vsepristone (avto)homofobije v tej družbi.

Slučajno sem prišel v stik s svečenikom Srbske pravoslavne cerkve, ki ji, zaradi krsta, pripadam. Čutim strašne muke zavesti, ker se ta fant tako samomorilsko drogira, analiziram svojo krivdo pri tem, čeprav vem, da je to počel že prej, preden sva se spoznala. Moj prvi pogovor s svečenikom je trajal dve uri in pol. Odprl sem mu dušo, saj je bila moja vera, moj globok občutek, da Bog obstaja in da je en, precej zamajana. Povedal sem mu svojo zgodbo, ki je mnogo širša od vsega, kar sedaj govorim, in dobil sem zelo pomembno čustveno podporo s strani tega čudovitega človeka. Cerkev seveda ne blagoslavlja homoseksualnosti, a tudi v cerkvi se mnogo stvari spreminja. Patriarh Pavle je leta 1997 v nekem intervjuju pozval k nenasilju do homoseksualnosti, a tedaj je tudi papež objavil encikliko, kjer je omenil, da so "homoseksualci lahko dobri kristjani, če se vzdržijo seksa".

Vrni na vrh

O svojem sedanjem seksualnem življenju sem se prav danes pogovarjal s svečenikom. Vrnil sem se h krščanstvu - mislim, da pravoslavna cerkev lahko sprejme homoseksualnost, če se vernik vzdrži seksa. V mojem primeru je temu res tako. Živim zares kot menih. Od razhoda s tem mladeničem nisem več seksal, pa tudi ne želim, da bi. Po tej izkušnji seks zame nima nobene vrednosti. Začel sem z dečki, končal pa z edinim resničnim ljubimcem. Z druge strani bi, kot kristjan, moral globoko v sebi čutiti, da je to greh - ne gejevski seks, temveč vsak seks, ki ne služi reprodukciji vrste. Tako da se zares smatram za dobrega kristjana.

Tisti telefonski klic težkega invalida me sili k misli, da se tukaj morda vseeno lahko kaj stori za zmanjšanje homofobije in spremembo odnosa družbe in posameznikov do homoseksualnosti. Smisel življenja vidim samo še v delu, zaradi tistega telefonskega klica še vedno mislim, da je moje delo nekaterim ljudem pomembno. Ne verjamem pa, da se bo tukajšnja družbena zavest temeljito spremenila v naslednjih dvajsetih letih. Situacija je danes vseeno boljša, kot je bila pred desetimi leti, ko sem odraščal. Mislim, da bo v prihodnosti mnogo več mladih ljudi zmoglo poguma, da bodo tudi javno to, kar so. Oscar Wilde je pisal, da želi, da bi bilo njegovo življenje primer. Morda bi moje življenje lahko bilo primer za možnost druge opcije, opcije javne gejevske opredelitve celo tukaj.

Bojim se, da sem pretrpel preveč represije, da sem preživel preveč bolečine. Tudi zato sem se vrnil h krščanstvu. A če bi nekega dne, kar mi je sicer danes nezamisljivo, naletel na moškega, s katerim bi našel to, kar sem našel z mojo edino ljubeznijo, ali če ponovno bil z njim, mislim, da bi Bog imel razumevanje za mene.


Vrni v seznam kazala - LESBO 15/16

LLOBBY - notranji | Carnival = defense | LLOBBY - zunanji | JUGOSLAVIJA | TEMA3MESEČJA
- Nasilje| VEN IZ KLOZETA | ŠOLA | KULTURA | LITERATURA | PORTRET - Marlene Diestrich | SCENA | MEDIJSKE REALNOSTI | PORNOVIZIJA | EVA (strip) | SUMMARY (in English)

Za pregled vsebine posamezne številke, spodaj izberi naslovnico.
NAZAJ NA NOVICE
Vrni na vrh



Lesbo 15/16    Lesbo 13/14    Lesbo 11/12   Lesbo 9/10
Od desne proti levi: 9/10-15/16

Lesbo 8 Lesbo 7 Lesbo 6 Lesbo 5
Od desne proti levi: 5-8

Lesbo 4 Lesbo 3 Lesbo 2 Lesbo 1
Od desne proti levi: 1-4