LESBO 15/16
Id. 2002: KARNEVAL
Hrvaški mediji o homoseksualnosti
Projekt lezbične organizacije LORI Rijeka*
* Lezbična organizacija Rijeka LORI je bila ustanovljena septembra
2000. Cilj nevladne organizacije, ki združuje istospolno usmerjene
ženske, je osveščanje družbe o položaju lezbijk, informiranje,
senzibiliziranje ter vzpodbujanje strpnosti. LORI načrtno deluje
proti homofobiji, odpravi diskriminacije, zaščiti človekovih pravic
ter vzpostavljanju zakonske enakopravnosti lezbijk in gejev.
Prevod: TG
Na istospolno usmerjenost se na Hrvaškem še vedno ne gleda kot
na eno od razsežnosti človekove seksualnosti. Lezbijke in homoseksualci
na Hrvaškem predstavljajo eno od najbolj nevidnih manjšin. Javno
mnenje ni dovolj osveščeno o pravicah lezbijk in gejev niti se
ne zaveda žalitev in diskriminacije, ki jih ti doživljajo. Upoštevajoč
dejstvo, da igrajo mediji veliko vlogo pri ustvarjanju podobe
o istospolno usmerjenih ljudeh ter informiranju o pravicah in
da bi zato morali resneje sodelovati v procesu civilne edukacije,
se je LORI leta 2001 odločila izvesti projekt "Hrvaški mediji
o homoseksualnosti". Projekt je financirala vlada republike
Hrvaške.
Prvi del projekta je vključeval spremljanje tiskanih medijev,
analizo in interpretacijo zbranih podatkov, aktivistično lobiranje
medijev in vzpostavljanje sodelovanja z medijskimi delavci. Sledilo
je ponovno spremljanje in analiza istih medijev, da bi lahko ugotovile,
ali je prišlo do pričakovanih pozitivnih premikov v medijski obravnavi
homoseksualnosti.
Na osnovi branosti smo dva meseca spremljale enajst časopisov:
štiri dnevnike, štiri tednike, en dvotednik in dva mesečnika (Jutarnji
list, Novi list, Slobodna Dalmacija, Večernji list, Feral tribune,
Globus, Gloria, Nacional, Imperijal, Ok in Svijet). Medije so
spremljale članice LORI, analiza in interpretacija zbranega gradiva
pa je potekala v sodelovanju s strokovnimi sodelavci. Nato smo
v pisni obliki obvestili izbrane tiskane medije o rezultatih analize.
Sklicana je bila novinarska konferenca, katere cilj je bilo vzpostavljanje
sodelovanja z zaposlenimi na medijih z namenom osveščanja o pravicah
lezbijk in gejev ter potrebi po tolerantnem medijskem poročanju.
Vrni na vrh
Cilji projekta
Cilj projekta je bilo ustvarjanje slike o tem, na kakšen način
hrvaški mediji predstavljajo homoseksualne osebe, vzpostavljanje
sodelovanja z novinarji ter vzpodbujanje pozitivnejšega pristopa
v novinarskem poročanju. Dolgoročni cilj projekta je senzibiliziranje
novinarjev in drugih delavcev v sredstvih javnega obveščanja ter
preko njih senzibiliziranje javnosti na Hrvaškem o pravicah lezbijk
in gejev, torej ustvarjanje ozračja strpnosti in sprejemanja istospolne
usmerjenosti v širši družbi.
Ugotovitve - na kakšen način izbrani tiskani mediji predstavljajo
istospolno usmerjene osebe - predstavljamo v analizi. Iz zbranih
podatkov je razvidno, katera vprašanja terjajo posebno analizo
in v katero smer moramo zastaviti bodoči aktivizem. Nadejamo se
tudi, da bodo naši rezultati uporabni tudi za druge analize. Začelo
se je sodelovanje s posameznimi novinarkami in novinarji in verjetno
bodo rezultati tega sodelovanja kmalu vidni. Menimo tudi, da bi
bilo po določenem obdobju (dveh do treh letih) raziskavo smotrno
ponoviti ter ugotoviti dejanski vpliv teh ali drugih projektov
in akcij, ki se bodo v tem času realizirali.
Vrni na vrh
Interpretacija končne analize
Analiza zbranih podatkov je pokazala, da se je o homoseksualnosti
najpogosteje pisalo v obliki novic (23.3 %). Delež poročanja o
homoseksualnosti kot glavni temi je 20.3 %, vendar predvidevamo,
da je relativno velik delež poročanja o homoseksualnosti kot glavni
temi posledica Parade Ponosa v Beogradu v istem času. Največji
delež člankov je s področja zabave (65.2 %). Med temi so najbolj
zastopani članki v TV vodičih (31.3 %), kar je bolj rezultat izbora
oddaj v televizijskih hišah, ne pa dejanske obravnave teme. Najbolj
pogosti so bili članki, v katerih se homoseksualnost omenja le
spotoma (60.8 %).
Lezbijke in homoseksualci imajo še naprej marginaliziran položaj
v hrvaški družbi. Temu v prid govori tudi dejstvo, da obsega besedila
za 61.2 % člankov ni bilo smotrno izračunavati, ker se v teh člankih
homoseksualnost omeni le z eno besedo ali z nekaj stavki; 27.8
% člankov pa je bilo krajših od ene novinarske strani. Ta podatek
kaže, da se trend pomanjkljive zastopanosti homoseksualnih vsebin
v tiskanih medijih nadaljuje.
Večinoma je bila istospolna usmerjenost obravnavna na nevtralen
način (72.2 %). Zaskrbljujoče je pomanjkanje člankov, ki bi imeli
resen pozitiven ton (7.5 %). Iz tega izhaja, da izbrani hrvaški
mediji ne podpihujejo diskriminacije, čeprav istočasno pomanjkljivo
opozarjajo na pravice istospolno usmerjenih oseb.
Moška homoseksualnost je skoraj dvakrat bolj zastopana od ženske
- moška s 47.6 %, ženska pa s 25.1 %, kar kaže na manjšo vidnost
lezbijk v hrvaški družbi.
Zaključimo lahko, da tiskani mediji na Hrvaškem o istospolni usmerjenosti
še vedno pišejo površno ali senzacionalistično, kar odpira potrebo
po spremembah trenutnega stanja v smeri strpnosti in resnejšega
poročanja.
Vrni na vrh
Svetli stolpci: Prva analiza
Temni stolpci: Druga analiza
Diagram - tema
A - Glavna tema / Main
B - Stranska tema / of minor importance
C - Manjša omemba / Barely mentioned
Diagram - način
A - Resno pozitivno / seriously positive
B - Resno negativno/ seriously negative
C - Ironično / Ironic
D - Šaljivo / Humour
E - Nevtralno / Neutral
Vrni na vrh
Diagram - rubrika
A - Zabava / Entertainment
B - Znanost / Science
C - Kultura / Culture
D - Šport
E - Politika / Politics
F - Črna kronika / Crime and accident section
G - Ostalo / Unmentioned
Diagram - žanr
A - Novice / News
B - Intervju / Interview
C - Reportaža / Report
D - Komentar / Comment
E - TV program
F - Osebne zgodbe / True story
G - Kolumna / Column
H - Šala / Joke
I - Ostalo / Unclassified
Vrni na vrh
Diagram - vsebina
A - Dogodek / The event
B - Gibanje / Gay movement
C - Reakcije / Public' s reaction
D - Poljudno znanstveni članek / Scientific research
E - Stališče intervjuvane osebe / Interviewee' s attitudes
F - Anketa / Poll
G - Pisma bralecv / Readers' mail
H - TV program / TV programme
I - Znane osebnosti / Celebrities' life
J - Komentar avtorja / Author's comment
K - Zgodba / Story
L - Naslovnica / Front page
Vrni v seznam kazala - LESBO 15/16
LLOBBY - notranji | Carnival
= defense | LLOBBY - zunanji
| JUGOSLAVIJA | TEMA3MESEČJA
- Nasilje| VEN IZ KLOZETA | ŠOLA | KULTURA | LITERATURA | PORTRET
- Marlene Diestrich | SCENA | MEDIJSKE
REALNOSTI | PORNOVIZIJA | EVA (strip)
| SUMMARY (in English)
Za pregled vsebine posamezne številke, spodaj izberi naslovnico.
NAZAJ NA NOVICE
Vrni na vrh
|