Lesbo: politična, kulturna in socialna revija.
Izhaja od leta 1997 in je nepridobitnega značaja.
Izšla je nova številka 15-16
(pomald - poletje 2002).
Pravkar izšel roman Jeanette Winterson "Pomaranče niso
edini sad"
, pred tiskom Lillian Faderman "Več kot ljubezen moških: Romantično prijateljstvo in ljubezen med ženskami od renesanse do sodobnosti".
Bibliografija literature in
gradiva z lezbično in gejevsko tematiko, ki se v slovenskem jeziku zbira od začetka 20. stoletja. Seznam materiala je v delu in stalnem dograjevanju.


LESBO 15/16
Id. 2002: KARNEVAL

Vrni v seznam kazala - LESBO 15/16

JUGOSLAVIJA

Uvod | Intervju: Vlasta Jalušič | Recenzija knjige: Kot da me ni | Popularni peder | Hrvaški mediji o homoseksualnosti | Ženske, materinstvo in sodobni srbski nacionalizem | Osebno / politično




"Kot da me ni"

Recenzija knjige Slavenke Drakulić (ŠKUC-Lambda, Ljubljana 2002;
prevod: Sonja Polanc)

Pripravila: Urška Sterle

Njeno telo leži na postelji kakor neživ predmet, votel meh ali plastična vrečka. Nič se ni spremenilo, odkar je zapustila taborišče. Vseskozi je v njihovi lasti, zdaj še bolj kot poprej. Komaj zdaj doumeva, da telo ženske tako ali tako ni nikoli povsem njeno. Pripada drugim - moškim, otrokom, družini. Med vojno - vojakom.

"Kot da me ni" je potovanje po poteh razlaščanja telesa. Je tudi roman o izgubi besed ali, kot pravi osrednji lik romana S., so besede, ki jih bo načrtno pozabila, ki se jih načrtno ne bo trudila naučiti v jeziku dežele, v kateri si je našla nov dom. Besede, kot je ponižanje.
Skozi tri prizorišča, bosansko vas B., žensko taborišče in Švedsko spremljamo govor zlorabljane in posiljevane ženske S., stare 29 let, diplomantke Pedagoške akademije, začasno zaposlene kot učiteljice v vasi B., neomožene, visoke 168 cm, rjavih oči in las, brez posebnih znakov, kot se sama opiše.
V bosansko vas B. vdrejo srbski vojaki, moški del prebivalstva postrelijo, ženske pa odpeljejo v žensko taborišče. Prisilna bližina sočloveka, kjer ne obstajata ne prostor ne čas za intimo niti pri najosnovnejših človeških potrebah, kot je uriniranje, ni del naključja, pač pa je načrtna in premišljena. V taborišču obstaja tako imenovana "ženska soba", v kateri so zaprte ženske, ki so na voljo za spolno potešitev vojakom.
Ženske v taborišču o sobi govorijo šepetaje, posilstev se dotaknejo v enem samem pogo-voru. Vse molčijo, kajti če bi se razvedelo, da so bile onečaščene, se ne bi mogle več vrniti k družinam, staršem, možem. S. opisuje življenje v ženski sobi, kjer čas dobi drug pomen. Ločnica med trenutki počitka in strahu ne poteka po analogiji dan/noč, kot je potekal vsakdan v navadnem taborišču. Strah pred nasiljem se prične tisti trenutek, ko ženske na dnu hodnika zaslišijo zven korakov. So to koraki njihove čuvajke, njenega moža ali trdi vojaški koraki?
Ključ za preživetje je odsotnost, odsotnost iz lastnega telesa, lastne realnosti in zapiranje v varno komoro, ki pa ne pomeni živeti, temveč životariti. Smrt ima v taborišču drug pomen. Ubijati je vojakom vsakdanje opravilo, težje si je izmisliti, kako bi človeka najbolj ponižali. Begunsko taborišče pri Zagrebu, v katerem pristane S. po izmenjavi vojnih ujetnikov s taboriščnicami, je isti svet, ugotavlja S. Ponavlja se zgodba prisilne človeške bližine, zanemarjenosti, umazanije in večnega čakanja na odhod, v katerem beguncem preostane le še golo životarjenje.
S. se prijavi za odhod na Švedsko, kajti to je dežela, ki je najdlje od poznanega sveta.
Mar je možno, da je hkrati s svetom taborišč obstajal tudi drugi svet, svet, kjer letijo letala in kjer je besedica "izvolite" del vsakdana, se sprašuje S. na poti na Švedsko.
Svet, ki ga zapušča, želi pozabiti, izbrisati. Vojna pa ne divja več okoli nje, pač pa v njej. S. je noseča. Otroka ne želi obdržati, nanj gleda kot na tumor, ki se je polastil njenega telesa. S. je utrujena od življenja, utrujena od sebe. V svoji izkušnji posilstva je sama, nihče, niti tisti, ki so ji pripravljeni pomagati, ne vedo, kakšna je izkušnja razlastitve telesa.
Soočanje z drugim svetom, s svetom, po katerem je hrepenela v taborišču, je travmatično. Estetsko zloženi sendviči na letališču, čista in urejena pisarna socialne službe z lončnicami na Švedskem. Vse to je v izrazitem nasprotju z umazanimi pisarnami v domačem mestu, nasiljem in ponižanjem v taboriščih, vojnih, begunskih, tranzitnih, v času vojne. Mar boljšega nismo poznali?
Estetika sveta, v katerem se znajde, je v grobem nasprotju s tistim, ki ga je poznala od prej. Otrok, ki ga rodi v novi deželi in ki ga želi dati v posvojitev, jo spominja na ponižanje, razlastitev telesa, na komoro, v katero se je zaprla pred strahotami taborišča. Spominja jo na bolečino, ki ni fizična, saj se je pred fizično bolečino moč umakniti, če se v tem izuriš. S. pa zaznava, obstaja posebna vrsta bolečine, pred katero ni moč ubežati, le tu in tam predahniti.
Svet, po katerem hrepeni, in svet, ki ga je zapustila, se ji zdita nezdružljiva. Otroka pa zaznava kot povezavo med obema. Sprva išče izhod v pozabi, načrtnem brisanju spomina in otrok ji je pri tem v napoto. Po nekaj dneh v porodnišnici se odloči, da bo otroka obdržala, kajti pozaba ne pomeni življenja, pač pa životarjenje. Ne sme pozabiti na svojo preteklost.
Rablji potrebujejo pozabljenje, toda žrtve jim ga ne smejo dopustiti.


Vrni v seznam kazala - LESBO 15/16

LLOBBY - notranji | Carnival = defense | LLOBBY - zunanji | JUGOSLAVIJA | TEMA3MESEČJA
- Nasilje| VEN IZ KLOZETA | ŠOLA | KULTURA | LITERATURA | PORTRET - Marlene Diestrich | SCENA | MEDIJSKE REALNOSTI | PORNOVIZIJA | EVA (strip) | SUMMARY (in English)

Za pregled vsebine posamezne številke, spodaj izberi naslovnico.
NAZAJ NA NOVICE
Vrni na vrh



Lesbo 15/16    Lesbo 13/14    Lesbo 11/12   Lesbo 9/10
Od desne proti levi: 9/10-15/16

Lesbo 8 Lesbo 7 Lesbo 6 Lesbo 5
Od desne proti levi: 5-8

Lesbo 4 Lesbo 3 Lesbo 2 Lesbo 1
Od desne proti levi: 1-4