LESBO 11/12
Id. 2001: SCENE
Vrni v seznam vsebine LESBO 11/12
-
PORTRET: PATTI SMITH
doma sem musliman. v srcu sem
ameriški umetnik in ne čutim krivde. iščem
užitek. iščem živčevje pod tvojo kožo. ozek
obok. ljubimce. okras na starih
zvitkih. častimo hibe. znamenje na trebuhu
plemenite kurbe. tiste, ki ni prodala duše
ne bogu ne človeku nikomur.
Patti Smith, iz “babelogue” (album “Easter”, 1978)
Ameriška glasbenica, pesnica in pevka Patti Smith
(rojena 1946) nastopi prvič v Ljubljani in Sloveniji 6. julija
2001, slabih trideset let po začetkih njene umetniške poti. Ta
podatek je zgovoren - zgovoren! - saj podčrta res krasno strukturo
umetnostnih prioritet različnih oblasti na tem geografsko-kulturnem
prostoru, njihovo nekozmopolitskost in provincialnost, njihovo
uničevalno nagnjenje do kulturnih zamud in hkrati popolno nekompetenco
v razmerju do umetniških izrazov, ki so medtem, v teh tridesetih
letih, spreminjali kulturne platforme zahodnega sveta.

Patti Smith že od zgodnjih sedemdesetih let tako s svojo umetnostjo
kot pojavnostjo temeljito spreminja kulturne in umetnostne kanone,
s tem pa vpliva na mnoge generacije, ki so se oblikovale tudi
preko identifikacij z njenimi visoko modernističnimi izdelki,
proto-pankerskimi držami in distorzičnimi nastopi. Še predno se
je predala rock'n'rollu, je samosvoj izraz potrdila s pesniškimi
nastopi in zbirkami poezij - začenši s “Seventh Heaven” iz leta
1972. Njeno kasnejše glasbeno delovanje je bilo pravzaprav nadgradnja
njenih zgodnejših propulzivnih pesniških recitalov, za katere
jo je ohrabril prav prijatelj, fotograf Robert Mapplethorpe in
na katerih jo od vsega začetka spremlja glasbenik Lenny Kaye.
Leta 1975 je Smith dobesedno vdrla na glasbeno sceno z albumom
“Horses”, s komadom “Gloria”, ki je - kot je sama dejala - poosebljal
vse, kar se ji je kot umetnici zdelo sveto: pravico do ustvarjanja,
onkraj krivde, onkraj meja spola ali družbenih definicij, vendar
s polno odgovornostjo ustvariti nekaj vrednega.
Patti Smith je prav gotovo ikona, hkrati pa tudi sama vselej
priznava močne vplive, ki so jih na njeno osebnost in delo imeli
umetniki, kot so bili Arthur Rimbaud, Jean Genet ali Pier Paolo
Pasolini. Zase trdi, da je njihova dolžnica. Junak iz komada “Land”
(album “Horses”) je, kot pravi, “naslednik” Johnnyja iz romana
“Wild Boys” Williama Burroughsa. Svoje junake in vzornike, junakinje
in vzornice - Georgio O'Keefe, Jeanne Moreau, Mario Falconetti,
Marianne Faithfull ali Edie Sedgwick - je uporabljala kot predmet
svoje poezije in jih v njej povzdigovala do statusa idolov.

V takšnih pesmih pogosto prekriva religijske podobe s seksualnimi
fantazijami. “Tako so sladke tvoje male dekliške ustnice in biseri,
ki jih nosiš na dlani, vsakič, ko podaš roko, se mučiš, vidiš
privide, da si obrezana, v agoniji, bičana, da se drobiš, razpeta,
štirikrat prebodena, tvoje sveto srce krvavi, kapljica za kapljico,
ženske jokajo ob tvojih nogah in dvanajst moških koprni po tebi
(pazduhe ti prekriva amoniak), a strele padajo, padajo, padajo
…”, piše Smith v pesmi “marianne faithfull”. O Edie Sedgwick,
eni najbolj notoričnih Warholovih superzvezd, je v nekem intervjuju
povedala: “Edie se mi je zdela veličastna. Prav zatreskala sem
se. Ni mi bilo v navadi, da bi pecala dekleta ali kaj takega,
ampak vanjo sem se pa res zatreskala”. Komad “Poppies” iz albuma
“Radio Ethiopia” (1976) je v marsičem hommage Edie Sedgwick.
Poleg bližine erotike in mistike pa se pesniška uporaba lezbištva
pri Patti Smith dotika poigravanj z idejami o spolu in identiteti,
vselej znotraj konteksta družbenega izobčenstva: zamenjava spola
je ena priljubljenih metod njenih pesniških kolažev, od “Glorie”
iz albuma “Horses” do “judith”, pesmi iz zgodnjih sedemdesetih.
Leta 1994 je tako pri zagrebški založbi Perun, pod uredniško taktirko
Borivoja Radakovica, izšla antologija lezbične poezije “Dvije”.
Zbirka 49 avtoric med drugim vključuje tudi - ravno zaradi opisanega
načina prevzema homoerotike - štiri pesmi Patti Smith, in sicer
“K.o.d.a.k.”, “marianne faithfull”, “Easter” in “Sister Morphine”.
oh jezus prepiši iz svojega telesa ljubi čakaj čakaj vso
noč. mučen dan. je sneg preveč romantičen? lahko bi se
v snegu. ko umivam tvoje lase. ko se nagnem čez
kad. ko grem z namiljenimi prsti po tvojem hrbtu.
ko se kleče nagibaš nad kad. ko tvoje prsi
padajo in nihajo kot dva zlata zvonova. sem
vrtnar in ti lady chatterly. vstanem. obrni se
k meni in mi poljubi tiča.
Patti Smith, iz “judith revisited (fragments)/the ladies room
is ravaged”
Pripravila in prevedla: N.Velikonja
Fotografije vzete iz knjige “Patti Smith Complete”, Doubleday,
1998
Vrni v seznam vsebine LESBO
11/12
Uvodnik | LLOBBY
- notranji | Tema
trimesečja | LLOBBY
- zunanji |
ŠOLA | KULTURA
| KLOZET |
MEDIA | PORTRET
| SCENA
| PORNOVIZIJA
| SUMMARY
Za pregled vsebine posamezne številke, spodaj izberi naslovnico.
NAZAJ NA NOVICE
|