Lesbo: politična, kulturna in socialna revija.
Izhaja od leta 1997 in je nepridobitnega značaja.
Izšla je nova številka 13-14
(jesen-zima 2001).
Pravkar izšel roman Jeanette Winterson "Pomaranče niso
edini sad"
, pred tiskom Lillian Faderman "Več kot ljubezen moških: Romantično prijateljstvo in ljubezen med ženskami od renesanse do sodobnosti".
Bibliografija literature in
gradiva z lezbično in gejevsko tematiko, ki se v slovenskem jeziku zbira od začetka 20. stoletja. Seznam materiala je v delu in stalnem dograjevanju.


LESBO 11/12
Id. 2001: SCENE

Vrni v seznam vsebine LESBO 11/12
-

PORTRET: PATTI SMITH



doma sem musliman. v srcu sem
ameriški umetnik in ne čutim krivde. iščem
užitek. iščem živčevje pod tvojo kožo. ozek
obok. ljubimce. okras na starih
zvitkih. častimo hibe. znamenje na trebuhu
plemenite kurbe. tiste, ki ni prodala duše
ne bogu ne človeku nikomur.
Patti Smith, iz “babelogue” (album “Easter”, 1978)


Ameriška glasbenica, pesnica in pevka Patti Smith (rojena 1946) nastopi prvič v Ljubljani in Sloveniji 6. julija 2001, slabih trideset let po začetkih njene umetniške poti. Ta podatek je zgovoren - zgovoren! - saj podčrta res krasno strukturo umetnostnih prioritet različnih oblasti na tem geografsko-kulturnem prostoru, njihovo nekozmopolitskost in provincialnost, njihovo uničevalno nagnjenje do kulturnih zamud in hkrati popolno nekompetenco v razmerju do umetniških izrazov, ki so medtem, v teh tridesetih letih, spreminjali kulturne platforme zahodnega sveta.


Patti Smith že od zgodnjih sedemdesetih let tako s svojo umetnostjo kot pojavnostjo temeljito spreminja kulturne in umetnostne kanone, s tem pa vpliva na mnoge generacije, ki so se oblikovale tudi preko identifikacij z njenimi visoko modernističnimi izdelki, proto-pankerskimi držami in distorzičnimi nastopi. Še predno se je predala rock'n'rollu, je samosvoj izraz potrdila s pesniškimi nastopi in zbirkami poezij - začenši s “Seventh Heaven” iz leta 1972. Njeno kasnejše glasbeno delovanje je bilo pravzaprav nadgradnja njenih zgodnejših propulzivnih pesniških recitalov, za katere jo je ohrabril prav prijatelj, fotograf Robert Mapplethorpe in na katerih jo od vsega začetka spremlja glasbenik Lenny Kaye. Leta 1975 je Smith dobesedno vdrla na glasbeno sceno z albumom “Horses”, s komadom “Gloria”, ki je - kot je sama dejala - poosebljal vse, kar se ji je kot umetnici zdelo sveto: pravico do ustvarjanja, onkraj krivde, onkraj meja spola ali družbenih definicij, vendar s polno odgovornostjo ustvariti nekaj vrednega.

Patti Smith je prav gotovo ikona, hkrati pa tudi sama vselej priznava močne vplive, ki so jih na njeno osebnost in delo imeli umetniki, kot so bili Arthur Rimbaud, Jean Genet ali Pier Paolo Pasolini. Zase trdi, da je njihova dolžnica. Junak iz komada “Land” (album “Horses”) je, kot pravi, “naslednik” Johnnyja iz romana “Wild Boys” Williama Burroughsa. Svoje junake in vzornike, junakinje in vzornice - Georgio O'Keefe, Jeanne Moreau, Mario Falconetti, Marianne Faithfull ali Edie Sedgwick - je uporabljala kot predmet svoje poezije in jih v njej povzdigovala do statusa idolov.


V takšnih pesmih pogosto prekriva religijske podobe s seksualnimi fantazijami. “Tako so sladke tvoje male dekliške ustnice in biseri, ki jih nosiš na dlani, vsakič, ko podaš roko, se mučiš, vidiš privide, da si obrezana, v agoniji, bičana, da se drobiš, razpeta, štirikrat prebodena, tvoje sveto srce krvavi, kapljica za kapljico, ženske jokajo ob tvojih nogah in dvanajst moških koprni po tebi (pazduhe ti prekriva amoniak), a strele padajo, padajo, padajo …”, piše Smith v pesmi “marianne faithfull”. O Edie Sedgwick, eni najbolj notoričnih Warholovih superzvezd, je v nekem intervjuju povedala: “Edie se mi je zdela veličastna. Prav zatreskala sem se. Ni mi bilo v navadi, da bi pecala dekleta ali kaj takega, ampak vanjo sem se pa res zatreskala”. Komad “Poppies” iz albuma “Radio Ethiopia” (1976) je v marsičem hommage Edie Sedgwick.

Poleg bližine erotike in mistike pa se pesniška uporaba lezbištva pri Patti Smith dotika poigravanj z idejami o spolu in identiteti, vselej znotraj konteksta družbenega izobčenstva: zamenjava spola je ena priljubljenih metod njenih pesniških kolažev, od “Glorie” iz albuma “Horses” do “judith”, pesmi iz zgodnjih sedemdesetih. Leta 1994 je tako pri zagrebški založbi Perun, pod uredniško taktirko Borivoja Radakovica, izšla antologija lezbične poezije “Dvije”. Zbirka 49 avtoric med drugim vključuje tudi - ravno zaradi opisanega načina prevzema homoerotike - štiri pesmi Patti Smith, in sicer “K.o.d.a.k.”, “marianne faithfull”, “Easter” in “Sister Morphine”.



oh jezus prepiši iz svojega telesa ljubi čakaj čakaj vso
noč. mučen dan. je sneg preveč romantičen? lahko bi se
v snegu. ko umivam tvoje lase. ko se nagnem čez
kad. ko grem z namiljenimi prsti po tvojem hrbtu.
ko se kleče nagibaš nad kad. ko tvoje prsi
padajo in nihajo kot dva zlata zvonova. sem
vrtnar in ti lady chatterly. vstanem. obrni se
k meni in mi poljubi tiča.
Patti Smith, iz “judith revisited (fragments)/the ladies room is ravaged”

Pripravila in prevedla: N.Velikonja
Fotografije vzete iz knjige “Patti Smith Complete”, Doubleday, 1998


Vrni v seznam vsebine LESBO 11/12

Uvodnik | LLOBBY - notranji | Tema trimesečja | LLOBBY - zunanji |
ŠOLA | KULTURA | KLOZET | MEDIA | PORTRET | SCENA | PORNOVIZIJA | SUMMARY



Za pregled vsebine posamezne številke, spodaj izberi naslovnico.
NAZAJ NA NOVICE



Lesbo 15/16    Lesbo 13/14    Lesbo 11/12   Lesbo 9/10
Od desne proti levi: 9/10-15/16

Lesbo 8 Lesbo 7 Lesbo 6 Lesbo 5
Od desne proti levi: 5-8

Lesbo 4 Lesbo 3 Lesbo 2 Lesbo 1
Od desne proti levi: 1-4